NE DARBE NE DİKTA; YAŞASIN BAĞIMSIZ, DEMOKRATİK, LAİK TÜRKİYE!
[ İMO UŞAK ŞUBEMİZİN , 17 AĞUSTOS 1999 DEPREMİNİN 20. YILI İLE İLGİLİ YAPMIŞ OLDUĞU BASIN AÇIKLAMASI. ] TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası

İMO ANA SAYFA   ŞUBE ANA SAYFA   ŞUBE İLETİŞİM   ARAMA   WEBMAIL   BELGE KONTROL   ÜYE GİRİŞİ

İMO ANA SAYFA
Üye İşlemleri Referans Belgesi Tescilli İşyerleri Kongre Sempozyum Çalıştay Programı GENÇ-İMO Sıkça Sorulan Sorular

14 KASIM 2019, PERŞEMBE   

45

İMO UŞAK ŞUBEMİZİN , 17 AĞUSTOS 1999 DEPREMİNİN 20. YILI İLE İLGİLİ YAPMIŞ OLDUĞU BASIN AÇIKLAMASI.

    Yayına Giriş Tarihi: 16.08.2019 00:00   Güncellenme Zamanı: 20.08.2019 15:08:39  Yayınlayan Birim: UŞAK ŞUBE  
 

Güncellenme Zamanı: 20.08.2019 15:05:27

17 Ağustos Marmara Depreminin 20. Yıldönümünde Şubemizde Basın Açıklaması Gerçekleştirildi. İMO Uşak Şube Başkanımız Ali Osman Doruk Tarafından Sunumu Yapılan Basın Açıklaması Aşağıdadır.

20. YILINDA MARMARA DEPREMİ GERÇEĞİ

 

1999 yılında 16 Ağustos`u 17 Ağustos`a bağlayan gece meydana gelen 7.4 büyüklüğündeki yer sarsıntısı, Türkiye tarihinin en büyük ikinci depremi olarak kayıtlara geçti. Merkez üssü Gölcük olan deprem, Marmara Bölgesi`nin genelinde hissedildi. Kuzey Anadolu Fay Hattı`nın kırılmasıyla meydana gelen deprem, İstanbul, Bolu, Bursa, Eskişehir, Kocaeli, Sakarya ve Yalova`da can ve mal kaybına neden oldu. Türkiye`nin kuzey bölgelerden boydan boya geçen Kuzey Anadolu Fay Hattı`nın batı bölümünde meydana gelen deprem, 17 Ağustos 1999 Salı günü saat 03:01`de başladı ve 45 saniye sürdü. 17 Ağustos Depremi, gerek nüfus yoğunluğu gerekse de ekonomik faaliyet açısından Türkiye`nin en önemli bölgesini etkiledi. Resmi rakamlara göre, depremde 17 bin 480 kişi hayatını kaybetti, 48 bin 901 kişi de yaralandı. Deprem sonucunda bunların 112.735 tanesi yıkık-orta hasarlı, 124.131 tanesi orta hasarlı ve 128.042 tanesi az hasarlı olmak üzere toplamda 365.000 bina hasar gördü.

Yapılan bir araştırma sonucu 1999 Marmara depreminde hasar gören yapıların %80 den fazlasının geçmiş dönemlerde ki imar aflarından yararlanmış binalar olduğunu göstermektedir. Ne yazık ki geçmişte yapılan hatalar günümüzde de tekrarlanarak imar barışı adı altında hiçbir mühendislik hizmeti almamış kaba tabirle kaçak yapılar yasal hale dönüştürülmektedir. Yaklaşık 20 milyon civarında konut bulunan ülkemizdeki yapı stokunun kalitesi ve yeterli mühendislik hizmeti almamış konut sayısı oranının %35 seviyesinde olduğu tahmin edilmektedir.

Marmara Depreminden sonra çeşitli düzenlemeler yapılmıştır. En önemlisi Deprem yönetmeliği sırasıyla 1999,2007 ve en son 2019 yıllarında olmak üzere güncellenmiş yapılarımızın gelişen teknoloji ve malzemeler ışığında daha güvenli projelendirilmesi sağlanmıştır. Ayrıca yapı denetim sistemi ve yapı müteahhitliği alanında yapılan yönetmelik değişiklikleri ile daha güvenli ve kaliteli mühendislik hizmeti almış yapıların imalat safhasının da güvence altına alınması sağlanmaya çalışılmıştır.

Ancak 20 yılda yapılanlar maalesef yeterli değildir. Özellikle deprem riski altında bulunan, dışarıdan göç alan büyük şehirlerimizden başlamak kaydıyla alınması gereken bir dizi acil önlem bulunmaktadır. Öncelikle bilim ve mühendisliğin ışığında planlı kentleşme ve yapılaşma sağlanarak  herhangi bir afetin en az hasar ve en az can kaybıyla atlatılacağı gerçeği hatırlanmalıdır. Mevcut yapı stoku acilen incelenerek ilave kat yapılan, imar aflarından yararlanan, çok düşük beton dayanımına sahip binaları testler ve ölçümler yaparak belirleyerek riskli binalar tespit edilmelidir. Bu sayede içinde yaşayanlara ve hatta yanındaki binalarda yaşayan insanlara da  zarar verebilecek yapılar çok geç olmadan yıkılabilir yada depreme dayanıklı hale getirilebilir. Yine bu kapsamda binaların kimin tarafından yapıldığı, imar affı ve benzeri uygulamalar ile kayıt altına alınıp alınmadığı, beton dayanımından tutun yapı denetimine ve proje müelliflerine kadar, kadar pek çok bilgiye ulaşmamızı sağlayacak bir bina envanteri sistemi  kurulmalıdır. Bu sayede vatandaşlar, nasıl bir bina aldığını bilmesine imkân verecek ve belki de hayat kurtaracak bu türden bilgileri öğrenecek, hatta bilinçli insanların da kaçak ve sicili şaibeli binalardan kaçınması sağlanmış olacaktır. Ayrıca olası bir deprem durumunda afet sonrası kurtarma, acil müdahale, hasar tespit ve enkaz kaldırma çalışmaları bilimsel bir temele oturtmalıdır.

Sonuç olarak Depremler bize şunu göstermektedir, bilimi ve mühendisliği hiçe sayarak, yanlış yollardan giderek doğru yerlere ulaşmak mümkün değildir. Unutulmamalıdır ki "Deprem öldürmez, bina öldürür". Bu yüzden yapılarınızı yaparken önce işin ehli bir inşaat mühendisine danışın, evinizde güvenle yaşayın.

17 ağustos 1999 Marmara depreminin 20. Yılında depremde  hayatını kaybedenlere Allahtan rahmet geride kalan ve bu korkuyu hayatı boyunca unutamayacak olan yakınlarına da sabırlar diliyoruz.

Ali Osman DORUK

İnşaat Mühendisleri Odası

 Uşak Şube Başkanı


Okunma Sayısı: 11

Uşak Şube Kaynaklı Gündem »
Tüm Gündem »

Sayfayı Yazdır